Blog

Willem Bruls | Georges Bizet : Les Pêcheurs de perles

11th December, 2023 in Author’s corner

 

De opera van Bizet staat in twee tradities: die van de exotische opera natuurlijk, maar ook die van het Franse discours over religie en maatschappij in de negentiende eeuw.


In de reeks Operatheek is een nieuw boekje verschenen over Les Pêcheurs de perles ofwel De parelvissers. Auteur en dramaturg Willem Bruls gidst de lezer door dit bijzonder jeugdwerk uit 1863 van de Franse componist Georges Bizet.

Leg in één zin uit waar het boek over gaat.
Het boekje gaat over de opera Les Pêcheurs de perles (De parelvissers) van Georges Bizet en is bedoeld als een luistergids om de achtergronden van tekst en muziek uit te leggen.

Wat of wie heeft je geïnspireerd om voor dit onderwerp te kiezen?
In mijn werk houd ik mij op allerlei manieren bezig met dat wat we gemakshalve de Oriënt noemen, het Oosten. In de kunsten is er een lange traditie om die exotische Oriënt in het Westen te verbeelden. De opera van Bizet speelt zich af op het eiland Sri Lanka, maar is eigenlijk gesitueerd in een fictief Oosten. Dat principe zegt veel over hoe wij de Ander maar vooral ook onszelf zien.

Heb je leestips – boeken, blogs, tijdschriften, … – voor wie meer over het onderwerp wil weten?
Als leestip zou ik – onbescheiden – mijn eigen eerdere boek over oriëntalisme in de opera willen aanbevelen: Ontvoering, verleiding en bevrijding (2004). Verder zijn belangrijk: Orientalism van Edward Said. Ralph P. Locke schreef ook een belangrijk boek over de muzikale Oriënt: Musical Exoticism.

Hoe verliep het schrijfproces voor dit boek? Heb je iets verrassends, grappigs of vreemds meegemaakt?
Het proces verliep zoals het schrijven altijd verloopt: je vindt altijd weer nieuwe onverwachte informatie, inhoudelijke verbindingen, artistieke connecties. De opera van Bizet staat in twee tradities: die van de exotische opera natuurlijk, maar ook die van het Franse discours over religie en maatschappij in de negentiende eeuw. Door het schrijven kon ik al die elementen met elkaar verbinden. In muzikaal opzicht was het onderzoeken van de opera ook een ontdekkingsreis, vooral de manier waarop het Oosten muzikaal wordt verbeeld.

Wat wil je dat de lezers van je boek onthouden?
Ik zou willen dat men onthoudt dat Oriënt en exotisme een prachtige opera heeft opgeleverd maar dat die opera eigenlijk vooral over onszelf gaat.

Heb je plannen voor een volgende publicatie? Waar zal die over gaan?
Ik werk aan een tekst voor een concertprogramma waarin ‘authentieke’ muziek uit de Syrische stad Aleppo centraal staat, naar aanleiding van mijn eerdere boek Een zucht van Aleppo (2023). In het boek zoek ik naar verbindingen tussen de rijke muzikale tradities van de multiculturele stad Aleppo, en hoe die de burgeroorlog hebben doorstaan.


Related Publications