'Digitale geletterdheid' - Materiaal bij Inleiding

Inleiding: data, informatie, kennis en de computer [boek pp. x-y]
Digitale geletterdheid begint met een goed begrip van de theoretisch-filosofische concepten data, informatie en kennis, en een historisch bewustzijn van hoe de computer kan worden ingezet om data informatiever te maken. Die theoretische bagage is nodig om maatschappelijke ontwikkelingen zoals de introductie van big data en debatten rond fake news en ‘alternatieve feiten’ te kunnen situeren en om inzicht te verwerven in de voortdurende veranderingen waaraan (wetenschappelijk) onderzoek onderhevig is. Kennis van de levenscyclus van data (de data life cycle) is van belang om praktische beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot het ontwerp, de uitvoering en de afronding van onderzoeksprojecten. Deze pagina biedt een overzicht van hulplijnen voor wie begint aan een digitaal traject en instrumenten om (onderzoeks-)gegevens te identificeren, benoemen en beheren.
Discussiefora [boek p.]
Op discussiefora kunnen gebruikers onder meer vragen stellen over het gebruik van softwaretoepassingen, de syntaxis van codeertalen en over digitalisering in de brede zin. Elk forum hanteert zijn eigen (gedrags-)regels, bijvoorbeeld met betrekking tot het formuleren van vragen en het formatteren van voorbeeldcode. Wie die regels nauwgezet volgt, heeft een grotere kans om snel geholpen te worden.
[Tabel met overzicht fora, links, duiding]
Metadatastandaarden [boek p.]
[Beschrijving]
[Tabellen met standaarden en links per discipline]