'Digitale geletterdheid' - Materiaal bij Inleiding

Cover 'Digitale geletterdheid'

Inleiding: data, informatie, kennis en de computer [boek pp. x-y]

Digitale geletterdheid begint met een goed begrip van de theoretisch-filosofische concepten data, informatie en kennis, en een historisch bewustzijn van hoe de computer kan worden ingezet om data informatiever te maken. Die theoretische bagage is nodig om maatschappelijke ontwikkelingen zoals de introductie van big data en debatten rond fake news en ‘alternatieve feiten’ te kunnen situeren en om inzicht te verwerven in de voortdurende veranderingen waaraan (wetenschappelijk) onderzoek onderhevig is. Kennis van de levenscyclus van data (de data life cycle) is van belang om praktische beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot het ontwerp, de uitvoering en de afronding van onderzoeksprojecten. Deze pagina biedt een overzicht van hulplijnen voor wie begint aan een digitaal traject en instrumenten om (onderzoeks-)gegevens te identificeren, benoemen en beheren. 


Discussiefora
[boek p.]

Op discussiefora kunnen gebruikers onder meer vragen stellen over het gebruik van softwaretoepassingen, de syntaxis van codeertalen en over digitalisering in de brede zin. Elk forum hanteert zijn eigen (gedrags-)regels, bijvoorbeeld met betrekking tot het formuleren van vragen en het formatteren van voorbeeldcode. Wie die regels nauwgezet volgt, heeft een grotere kans om snel geholpen te worden.

[Tabel met overzicht fora, links, duiding]

Metadatastandaarden [boek p.]

[Beschrijving]

[Tabellen met standaarden en links per discipline]

Terug naar overzicht >

 

LATEST CATALOGUE

Latest Catalogue

LATEST PRODUCTS

  • From Bayreuth to Burkina Faso
  • Unfinished Histories
  • Homo Mimeticus
  • Who Owns Africa?
  • Working Through Colonial Collections
  • Contemporary Photography in France
  • Immanent Transcendence
  • Exploring the Transnational Neighbourhood
  • The Elemental Analysis of Glass Beads
  • Japan’s Book Donation to the University of Louvain
  • Stilte in de klas
  • Absent Presences in the Colonial Archive
  • The Hybrid Practitioner
  • Black Matrilineage, Photography, and Representation
  • Ambrogio Spinola between Genoa, Flanders, and Spain
  • Recharting Territories
  • Pietro d’Abano, Expositio problematum (XIX)
  • Kurt Weill
  • TSEG - Volume 19 - Issue 2 - 2022
  • Urban Andes
  • Eloquent Images
  • Plutarch’s Cosmological Ethics
  • The Clear Line in Comics and Cinema
  • Handbook for Ethiopian Public Administration Program Accreditation
  • Europees burgerschap in de klas
  • The Book of Requiems, 1450-1550
  • Wiskunde voor economen: concepten en technieken uit de lineaire algebra - Tweede editie
  • Justus Lipsius, Monita et exempla politica / Political Admonitions and Examples
  • Stadsgeschiedenis 17 (2022) 1
  • The Sound of Architecture
  • Portraits and Poses
  • States of Emergency
  • Boegbeeld in de kelder
  • Leaving Spain
  • Congoville (FR/NL)
  • At Home in Renaissance Bruges
  • Denken over onze oorsprong
  • When Art Isn’t Real
  • Comunidad, pertenencia, extranjería
  • Visualising Small Traumas