'Digitale geletterdheid' - Materiaal bij Inleiding

Cover 'Digitale geletterdheid'

Inleiding: data, informatie, kennis en de computer [boek pp. x-y]

Digitale geletterdheid begint met een goed begrip van de theoretisch-filosofische concepten data, informatie en kennis, en een historisch bewustzijn van hoe de computer kan worden ingezet om data informatiever te maken. Die theoretische bagage is nodig om maatschappelijke ontwikkelingen zoals de introductie van big data en debatten rond fake news en ‘alternatieve feiten’ te kunnen situeren en om inzicht te verwerven in de voortdurende veranderingen waaraan (wetenschappelijk) onderzoek onderhevig is. Kennis van de levenscyclus van data (de data life cycle) is van belang om praktische beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot het ontwerp, de uitvoering en de afronding van onderzoeksprojecten. Deze pagina biedt een overzicht van hulplijnen voor wie begint aan een digitaal traject en instrumenten om (onderzoeks-)gegevens te identificeren, benoemen en beheren. 


Discussiefora
[boek p.]

Op discussiefora kunnen gebruikers onder meer vragen stellen over het gebruik van softwaretoepassingen, de syntaxis van codeertalen en over digitalisering in de brede zin. Elk forum hanteert zijn eigen (gedrags-)regels, bijvoorbeeld met betrekking tot het formuleren van vragen en het formatteren van voorbeeldcode. Wie die regels nauwgezet volgt, heeft een grotere kans om snel geholpen te worden.

[Tabel met overzicht fora, links, duiding]

Metadatastandaarden [boek p.]

[Beschrijving]

[Tabellen met standaarden en links per discipline]

Terug naar overzicht >

 

LATEST CATALOGUE

Latest Catalogue

LATEST PRODUCTS

  • Francis Alÿs. The Nature of the Game
  • The Belgian Photonovel, 1954-1985
  • Epicureanism and Scientific Debates. Antiquity and Late Reception
  • Van hof naar kapel
  • Landscapes of Liberation
  • The Book of Requiems, 1550-1650
  • Adellijk en artistiek
  • Silver Empowerment
  • Building Collaborative Governance in Times of Uncertainty
  • Islamophobia as a Form of Radicalisation
  • Ongelijkheid
  • TSEG - Volume 19 - Issue 2 - 2022
  • Living Politics in the City
  • Unfinished Histories
  • Immanent Transcendence
  • History of Japanese Art after 1945
  • Anarchy of the Body
  • Exploring the Transnational Neighbourhood
  • Stilte in de klas
  • Absent Presences in the Colonial Archive
  • Tot de bodem
  • Dekolonisering in verleden en heden
  • Sugar, Spice, and the Not So Nice
  • Recharting Territories
  • Who Owns Africa?
  • Giuseppe Verdi
  • Aristotle and the Ontology of St. Bonaventure
  • From Bayreuth to Burkina Faso
  • Mobs and Microbes
  • Ambrogio Spinola between Genoa, Flanders, and Spain
  • Ferenczi Dialogues
  • The Elemental Analysis of Glass Beads
  • Makelaars in kennis
  • Homo Mimeticus
  • Hugo Grotius, Annals of the War in the Low Countries
  • Contemporary Photography in France
  • Black Matrilineage, Photography, and Representation
  • The Clear Line in Comics and Cinema
  • Plutarch’s Cosmological Ethics
  • Eloquent Images
  • Questiones super I-VII libros Politicorum