'Digitale geletterdheid' - Materiaal bij Inleiding

Cover 'Digitale geletterdheid'

Inleiding: data, informatie, kennis en de computer [boek pp. x-y]

Digitale geletterdheid begint met een goed begrip van de theoretisch-filosofische concepten data, informatie en kennis, en een historisch bewustzijn van hoe de computer kan worden ingezet om data informatiever te maken. Die theoretische bagage is nodig om maatschappelijke ontwikkelingen zoals de introductie van big data en debatten rond fake news en ‘alternatieve feiten’ te kunnen situeren en om inzicht te verwerven in de voortdurende veranderingen waaraan (wetenschappelijk) onderzoek onderhevig is. Kennis van de levenscyclus van data (de data life cycle) is van belang om praktische beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot het ontwerp, de uitvoering en de afronding van onderzoeksprojecten. Deze pagina biedt een overzicht van hulplijnen voor wie begint aan een digitaal traject en instrumenten om (onderzoeks-)gegevens te identificeren, benoemen en beheren. 


Discussiefora
[boek p.]

Op discussiefora kunnen gebruikers onder meer vragen stellen over het gebruik van softwaretoepassingen, de syntaxis van codeertalen en over digitalisering in de brede zin. Elk forum hanteert zijn eigen (gedrags-)regels, bijvoorbeeld met betrekking tot het formuleren van vragen en het formatteren van voorbeeldcode. Wie die regels nauwgezet volgt, heeft een grotere kans om snel geholpen te worden.

[Tabel met overzicht fora, links, duiding]

Metadatastandaarden [boek p.]

[Beschrijving]

[Tabellen met standaarden en links per discipline]

Terug naar overzicht >

 

LATEST CATALOGUE

Latest Catalogue

LATEST PRODUCTS

  • As German as Kafka
  • Rusland, onveranderlijk anders?
  • Aberrant Nuptials
  • Kerken bouwen langs Maas en Rijn na 1945
  • Van fabrieksterrein tot Technologiecampus Gent
  • Voices, Bodies, Practices
  • Christian Democracy and the Fall of Communism
  • Participatiegolven
  • When News Travels East
  • Ex abundantia cordis
  • Feestelijke cultuur in de vroegmoderne Nederlanden
  • 'Ik denk nog het best met een pen in de hand'
  • Alles verandert altijd
  • De taal van de geschiedenis
  • John Milton, Epistolarum Familiarium Liber Unus and Uncollected Letters
  • Militant Jihadism
  • Financing Quality Education for All
  • Zorg en wetenschap
  • Trend en toeval - derde editie
  • Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs
  • Sensorial Aesthetics in Music Practices
  • Futures of the Contemporary
  • Mapping Landscapes in Transformation
  • Images of Immigrants and Refugees in Western Europe
  • "Disassembled" Images
  • Rester catholique en France
  • The Leopard, the Lion, and the Cock
  • Belgen, zijt gij ten strijde gereed?
  • La transmission du savoir grec en Occident
  • Memory on My Doorstep
  • Identiteit in perspectief
  • War, State, and Society in Liège
  • Photography Performing Humor
  • Brokers of Modernity
  • Radicalisation
  • Dat is pedagogiek
  • Renaissance
  • Beyond Provenance
  • Bestiarium
  • Le confesseur du Prince dans les Pays-Bas espagnols (1598-1659)