'Digitale geletterdheid' - Materiaal bij Inleiding

Cover 'Digitale geletterdheid'

Inleiding: data, informatie, kennis en de computer [boek pp. x-y]

Digitale geletterdheid begint met een goed begrip van de theoretisch-filosofische concepten data, informatie en kennis, en een historisch bewustzijn van hoe de computer kan worden ingezet om data informatiever te maken. Die theoretische bagage is nodig om maatschappelijke ontwikkelingen zoals de introductie van big data en debatten rond fake news en ‘alternatieve feiten’ te kunnen situeren en om inzicht te verwerven in de voortdurende veranderingen waaraan (wetenschappelijk) onderzoek onderhevig is. Kennis van de levenscyclus van data (de data life cycle) is van belang om praktische beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot het ontwerp, de uitvoering en de afronding van onderzoeksprojecten. Deze pagina biedt een overzicht van hulplijnen voor wie begint aan een digitaal traject en instrumenten om (onderzoeks-)gegevens te identificeren, benoemen en beheren. 


Discussiefora
[boek p.]

Op discussiefora kunnen gebruikers onder meer vragen stellen over het gebruik van softwaretoepassingen, de syntaxis van codeertalen en over digitalisering in de brede zin. Elk forum hanteert zijn eigen (gedrags-)regels, bijvoorbeeld met betrekking tot het formuleren van vragen en het formatteren van voorbeeldcode. Wie die regels nauwgezet volgt, heeft een grotere kans om snel geholpen te worden.

[Tabel met overzicht fora, links, duiding]

Metadatastandaarden [boek p.]

[Beschrijving]

[Tabellen met standaarden en links per discipline]

Terug naar overzicht >

 

LATEST CATALOGUE

Latest Catalogue

LATEST PRODUCTS

  • Postcolonialism and Migration in French Comics
  • Strategic Imaginations
  • A Gust of Photo-Philia
  • Revival After the Great War
  • Worlds in a Museum
  • Vroegmoderne geschiedenis in actuele debatten
  • Mongameli Mabona
  • Letterkunde met lef
  • Knighthood and Society in the High Middle Ages
  • Public Administration in Ethiopia
  • Personality Matters
  • Transfer Thinking in Translation Studies
  • Performing Hysteria
  • The Impact of Human Rights Prosecutions
  • Dialogen over België
  • Turkish German Muslims and Comedy Entertainment
  • Children’s Literature in Translation
  • Religion, Colonization and Decolonization in Congo, 1885-1960. Religion, colonisation et décolonisation au Congo, 1885-1960
  • Psychical Realism
  • Peter de Rivo on Chronology and the Calendar
  • The Figure of Knowledge
  • Arrival Cities
  • Migration at Work
  • Saving the Overlooked Continent
  • Taal en de wereld
  • Interculturaliteit en de geesteswetenschappen
  • Slagen voor het toelatingsexamen van arts en tandarts
  • Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs - tweede editie
  • Humble Women, Powerful Nuns
  • Listening to the Other
  • Performance, Subjectivity, and Experimentation
  • Robert Schumann
  • Across Anthropology
  • The Congo in Flemish Literature
  • Studies in the Latin Literature and Epigraphy of Italian Fascism
  • Shifting Interfaces
  • Comics of the New Europe
  • Ons verste verleden
  • Wetenschap in een veranderende wereld
  • The Housing Project
  • The Portrait and the Colonial Imaginary
  • Nothing to It