'Digitale geletterdheid' - Materiaal bij Conclusie

Conclusie [boek pp. x-y]
De introductie van digitale onderzoeksmethoden en de bijhorende visies op kennis, onderzoek en wetenschap gebeurt aan verschillende snelheden in verschillende disciplines. Zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden kunnen fungeren als een proefbuis voor de normen en waarden van geesteswetenschappelijk onderzoek, en wetenschap in de brede zin. Er is een grote nood aan mensen die op een goedgeïnformeerde en kritische manier hun vinger aan de pols houden van deze ontwikkelingen en hoe ze onderzoek en de maatschappij beïnvloeden. Hierbij moet vooral aandacht uitgaan naar een betekenisvolle en verantwoorde inzet van technologie. De kennis en vaardigheden die in het boek Digitale geletterdheid werden geïntroduceerd, zijn dan ook een opstap naar iets groters. Op deze pagina worden enkele pistes voor verder leren gepresenteerd, zowel op het gebied van het eigenlijke, inhoudelijke gebruik van technologieën en technieken, als op het gebied van metareflectie over het gebruik van informatietechnologieën en datagedreven onderzoek.