Pieter Bergé | Kurt Weill: Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

Pieter Bergé
“Kurt Weill was veel meer dan de componist van enkele schlagers.”

Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny is een van de weerspannigste opera’s van de 20ste eeuw. Het stuk haalt vlijmscherp uit naar de uitwassen van het kapitalisme, op een manier die ook vandaag nog pijn doet. Maar niet alleen de maatschappij wordt in dit parabelachtige stuk in vraag gesteld, ook de opera zelf. Pieter Bergé licht toe.

Leg in één zin uit waar het boek over gaat.
Dit boekje is een inleiding tot de opera Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, een fulminante kritiek van tekstschrijver Bertolt Brecht en componist Kurt Weill op de kapitalistische genots- en uitbuitingscultuur in de ‘gouden jaren 20’.

Wat of wie heeft je geïnspireerd om voor dit onderwerp te kiezen?
Het boekje maakt deel uit van de reeks Operatheek, een reeks compacte boekjes over belangrijke opera’s en muziektheaterwerken naar aanleiding van nieuwe producties door Opera Ballet Vlaanderen. Ieder volume is opgevat als een gids die de lezer inzicht geeft in de tekst en de muziek van het werk.

Heb je leestips – boeken, blogs, tijdschriften, ... – voor wie meer over het onderwerp wil weten?
Wie nog wat meer wil lezen over de algemene context waarin het stuk ontstond, kan zich laven aan het recente boek 'De Weimarrepubliek' van Patrick Dassen.

Wat wil je dat de lezers van je boek onthouden?
Dat Kurt Weill veel meer was dan de componist van enkele schlagers. En dat het operagenre zich ook perfect leent tot snoeiharde maatschappijkritiek.

 

LATEST CATALOGUE

Latest Catalogue

LATEST PRODUCTS

  • Aristotle and the Ontology of St. Bonaventure
  • Ongelijkheid
  • Mobs and Microbes
  • Building Collaborative Governance in Times of Uncertainty
  • Silver Empowerment
  • Dekolonisering in verleden en heden
  • Islamophobia as a Form of Radicalisation
  • Living Politics in the City
  • History of Japanese Art after 1945
  • Anarchy of the Body
  • Sugar, Spice, and the Not So Nice
  • Ferenczi Dialogues
  • Hugo Grotius, Annals of the War in the Low Countries
  • Tot de bodem
  • Questiones super I-VII libros Politicorum
  • Giuseppe Verdi
  • Makelaars in kennis
  • From Bayreuth to Burkina Faso
  • Unfinished Histories
  • Homo Mimeticus
  • Who Owns Africa?
  • Working Through Colonial Collections
  • Contemporary Photography in France
  • Immanent Transcendence
  • Exploring the Transnational Neighbourhood
  • The Elemental Analysis of Glass Beads
  • Japan’s Book Donation to the University of Louvain
  • Stilte in de klas
  • Absent Presences in the Colonial Archive
  • The Hybrid Practitioner
  • Black Matrilineage, Photography, and Representation
  • Ambrogio Spinola between Genoa, Flanders, and Spain
  • Recharting Territories
  • Pietro d’Abano, Expositio problematum (XIX)
  • Kurt Weill
  • TSEG - Volume 19 - Issue 2 - 2022
  • Urban Andes
  • Eloquent Images
  • Plutarch’s Cosmological Ethics
  • The Clear Line in Comics and Cinema